Zdrowie, dieta, odżywianie, nadmierne pocenie, sucha skóra: Dieta na upały
25-07-2013 09:06
Zdrowie, dieta, odżywianie, nadmierne pocenie, sucha skóra: Dieta na upały. Lubimy narzekać. Zimą nam za zimno, latem za gorąco, jesienią zbyt często pada, a wiosną pylą jakieś paskudztwa. Z niecierpliwością wyczekujemy lata i wakacyjnego urlopu, lecz doskwiera nam na wakacjach upał czy silny, nadmorski wiatr. Oto kilka sposobów na wszystkie te dolegliwości poza - rzecz jasna - zwyczajną zrzędliwością.

Przede wszystkim – zadbaj o skórę

Skóra jest pierwszą linią ochrony przed upałami. A lato ciężko ją doświadcza. Nie dość, że jest wystawiona na silniejsze działanie promieni UV, to dodatkowo wysuszają ją słońce i kąpiele na świeżym powietrzu. Wszystko to powoduje, że staje się ona bardziej narażona na przebarwienia, choroby, przyspiesza się także jej proces starzenia. Aby wzmocnić odporność skóry, powinniśmy wzbogacić dietę w warzywa i owoce zawierające beta-karoten oraz witaminy C i E. Karoteny mają działanie przeciwzapalne, łagodzą skutki poparzeń słonecznych i pomagają w przenikaniu do skóry substancji odżywczych. Bogate w nie są m.in. marchew, brzoskwinie, morele, papryka i zielone warzywa liściaste. Jednym z ważniejszych przeciwutleniaczy jest likopen, który ma działanie antyrakowe. Obficie występuje on w pomidorach i przetworach z nich robionych.

Pij więcej – nie tylko wodę

Przy wysokich temperaturach powinniśmy wypijać nawet
2-3 litry płynów dziennie. Wiąże się to z tym, że nasz organizm chłodzi się wyłącznie poprzez odparowywanie wody, dlatego powinniśmy jej dostarczać odpowiednio więcej. Najlepiej pić wtedy  niegazowaną wodę mineralną, np. z dodatkiem cytryny, mięty lub plasterkiem ogórka. Dobre na upał są także herbatki ziołowe. Oprócz tego, że nawadniają, dostarczają nam porcję minerałów. Paradoksalnie upał może być dla nas mniej odczuwalny, jeżeli będziemy pić ciepłe napoje, herbatę lub niezbyt mocną kawę. Wysoka temperatura napoju pomoże nam dostosować się do temperatury otoczenia.

Powiedz nie energetykom

Gdy słupek rtęci znajduje się w okolicach 30 stopni, możemy czuć się ospali i wyzuci z energii. Sięganie w takich sytuacjach po dostępne na każdym rogu napoje energetyczne nie jest dobrym wyjściem. Nie dość, że zawierają dużo cukru, to ich skład nie jest przewidziany do tego, by zapobiegać czy likwidować zwykłe zmęczenie. Są one przeznaczone do przeciwdziałania wyczerpaniu w czasie wytężonej pracy fizycznej lub umysłowej, więc picie ich jako zwykłego napoju nie jest wskazane i może być szkodliwe dla naszego zdrowia. Lepszą alternatywą jest klasyczna mała czarna. Kiedy jednak nie mamy ochoty na gorący napój, możemy sięgnąć po kawę mrożoną, przygotowaną w formie orzeźwiającego koktajlu. Espresso miksujemy z kostkami lodu i owocami, np. truskawkami, malinami, czy bananami. Taki napój zachowuje pobudzające właściwości kawy, jednocześnie dostarczając dodatkowej porcji witamin i minerałów. A jeżeli mamy ochotę na orzeźwiający deser, możemy przyrządzić popularną na Sycylii granitę. – Jest to mus będący połączeniem orzeźwiającego smaku owoców cytrusowych i chłodzącej mięty, z dodatkiem kawy, migdałów oraz jaśminu – podpowiada ekspert Joanna Sobyra – Sok z mandarynek i cytryny łączymy z espresso oraz pozostałymi składnikami, a następnie mrozimy. W ten sposób powstaje energetyzujący i aromatyczny płynny sorbet.

Jedz lekko

Letnie menu powinno składać się z potraw lekkostrawnych i niskoprzetworzonych. Gdy temperatura jest wysoka, spowalnia się nasz metabolizm, dlatego łatwiej o odkładanie się tłuszczu. Z ciężkostrawnymi daniami nasz układ pokarmowy męczy się, przez co czujemy się jeszcze bardziej ospali. Powinniśmy więc unikać potraw smażonych, możemy też ograniczyć mięso na rzecz warzyw, ponieważ zapotrzebowanie na nie jest mniejsze. Najlepsze w taką pogodę są posiłki gotowane, jednak nie zaliczają się do nich gęste, zabielane śmietaną zupy. Ci, którym smak gotowanego mięsa wydaje się zbyt mało wyrazisty, mogą z powodzeniem zdecydować się na dania grillowane. Przyrządzić w ten sposób możemy niemal wszystko. Bardzo smaczne są grillowane warzywa, np. cukinie, które polecane są w letniej diecie. Zawierają dużo witamin i minerałów, m.in. potasu, który tracimy pocąc się.

STATYSTYKI

zdjęć7593
filmów425
blogów196
postów50417
komentarzy4198
chorób514
ogłoszeń24
jest nas18868
nowych dzisiaj0
w tym miesiącu0
zalogowani0
online (ostatnie 24h)0
Copyright nasze-choroby.pl | zdrowie-nasze.pl

Nasze-choroby.pl to portal, na którym znajdziesz wiele informacji o chorabach i to nie tylko tych łatwych do zdiagnozowania, ale także mających różne objawy. Zarażenie się wirusem to choroba nabyta ale są też choroby dziedziczne lub inaczej genetyczne. Źródłem choroby może być stan zapalny, zapalenie ucha czy gardła to wręcz nagminne przypadki chorób laryngologicznych. Leczenie ich to proces jakim musimy się poddać po wizycie u lekarza laryngologa, ale są jeszcze inne choroby, które leczą lekarze tacy jak: ginekolodzy, pediatrzy, stomatolodzy, kardiolodzy i inni. Dbanie o zdrowie nie powinno zaczynać się kiedy choroba zaatakuje. Musimy dbać o nie zanim objawy choroby dadzą znać o infekcji, zapaleniu naszego organizmu. Zdrowia nie szanujemy dopóki choroba nie da znać o sobie. Leczenie traktujemy wtedy jako złote lekarstwo na zdrowie, które wypędzi z nas choroby. Jednak powinniśmy dbać o zdrowie zanim choroba zmusi nas do wizyty u lekarza. Leczenie nigdy nie jest lepsze od dbania o zdrowie.

Szpitalne mocne torby bawełniane służą na narzędzia chirurgiczne. |